Zal die goede Sint wel komen, nu het weer zo lelijk doet..?

Op TV hadden we gezien dat Sinterklaas weer in het land was. Ondanks het slechte weer had de stoomboot na een vreemde omweg toch aangelegd in Gorinchem. Wat een feest en iedereen mocht meteen zijn schoen zetten. Hartstikke leuk en spannend natuurlijk. Maar de Goedheiligman liet meteen weten dat zijn bezoek aan Zuiddorpe ook dit jaar gewoon door zou gaan.

Maar wat was dat allemaal? Wat een rare fratsen van Piet op een balkon aan het Dorpsplein. Wat een ravage en wat een gevolgen. De Jeugdraad had jullie hulp hard nodig om de intocht te laten slagen! Als het goed is, hebben jullie dat allemaal gezien en gehoord in de aankondiging van het Sinterklaasfeest op het YouTube kanaal van de jeugdraad.

Maar op dat filmpje was nog veel meer te zien. Er was duidelijk iets vreemds gebeurd. Op de bewakingsbeelden is te zien dat een Piet op een balkon aan het Dorpsplein staat. Op de beelden was er slechts een kort fragment te zien. Reinald en Jurgen gingen daarom maar eens op onderzoek uit. Ter plekke zagen ze kapotte dakpannen, pepernoten en een jute zak met een veer van een Pietenmuts. Wat veel erger was, tussen alle brokstukken lag ook de gebroken staf van de Sint. Wat was hier gebeurd?

Later hoorden we dat een Piet door het slechte weer van het dak was gegleden. Natuurlijk met veel te veel spullen in zijn handen, onder andere dus de ongelukkige staf van Sinterklaas. De Piet in kwestie maakte het gelukkig goed na zijn Zuiddorps avontuur en kon op 3 december gewoon bij de andere Pieten aansluiten.

Maar de Sint had nu dus wel een nieuwe staf nodig voor in Zuiddorpe. De door Fons voorgestelde bezem leek ons niet zo’n goed idee, gelukkig waren er meer dan genoeg kinderen te vinden die hun zelf geknutselde staf de avond voor de feestelijk intocht bij ons in kwamen leveren. De test-Piet had het er maar druk mee. Veiligheid voor alles natuurlijk.

Zoals jullie weten is de Sint een man van veel vertrouwen. Hoevaak hebben we hem de gevleugelde woorden ‘het komt allemaal goed’ niet horen zeggen? Toch was het wel even schrikken toen er vlak voor de aankomst van de Sint een ambulance kwam voorgereden. Met de Goedheiligman voorin, ongedeerd zo te zien…

Wat er achter uit de ambulance gestrompeld kwam gaf meer reden tot zorg. Twee kreupele Pieten met krukken en al. Die waren dus twee weken geleden van het dak gevallen bij Mijnheer Fons. Ze wilden zo graag een selfie met zijn twee mooie schoorstenen en toen klonk er muziek uit het café en toen gingen ze de Dakarena dansen en en en…

Sinterklaas zat erbij en dacht er hardop het zijne van. Gelukkig weten ze hier in Zuiddorpe wel van wanten. Binnen geen tijd waren de Pieten vakkundig in het verband gedraaid door de kinderen, waardoor ze zich meteen een stuk beter, wat zeg ik, helemaal genezen voelden. Klaar voor een pittig dansje zelfs.

Bleef over de kwestie van de gebroken staf van Sinterklaas. Gelukkig hadden heel veel kinderen de oproep om een nieuwe staf voor de kindervriend te maken serieus genomen. Met trots werden de kunstwerken getoond op het podium. Zoveel keus, daar raakte de Sint niet zo snel aan uit. Al was dat natuurlijk buiten Mijnheer Fons gerekend, die de hele zondag had gewerkt om de gebroken staf van Sint zelf in ere te herstellen.

En zo werd ook het Sinterklaasfeest in Zuiddorpe weer een grandioos succes.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *